En vårdikt
Våren är tillblivelsens tid när naturens alla krafter möts för att skapa nya liv. Djuren parar ihop sig, växterna pollinerar varandra, regn och solsken från himlen sätter fart på fröna under jorden.
Inom häxkonsten pratar man ibland om det heliga bröllopet, när guden och gudinnan smälter samman och bildar en gudomlig enhet eller skapar nya former. Ett wiccanskt coven ska gärna ha både en översteprästinna och en överstepräst för att representera gudinnan och guden och för att balansera det kvinnliga och det manliga i cirkeln, och en vanlig rit inom wicca är att iscensätta det heliga bröllopet med en rituell kniv som möter vätskan i en bägare.
Det pågår en debatt inom
häxkonsten om att det är för stort fokus på heteronormativa
relationer och att hbtq-människor hamnar utanför i en mytologi där
det gudomliga delas upp i kvinnligt och manligt. På en gudinnekonferens i
Glastonbury hörde jag ikonen Starhawk kommentera just detta problem
under ett föredrag och en åhörare eldade upp sig över att barn
könskorregeras innan de är myndiga.
- That is fake news! ropade hon på exakt samma vis som den dåvarande presidenten brukade göra.
Det är uppenbarligen ett laddat ämne.
Men vi får komma ihåg att Gerald Gardner levde i en tid när det fortfarande var lagstadgat att män skulle ha högre lön än kvinnor eftersom de skulle försörja fru och barn. Om en kvinna valde att jobba så var det för att hon tyckte att det var lite skoj. Att säga att en man och en kvinna skulle ha samma status i en grupp var progressivt för hans tid. Och att det gudomliga kunde vara både manligt och kvinnligt var något som vår västerländska kultur inte hade kunnat föreställa sig på hundratals, i vissa fall tusentals år.
Personligen tror jag inte att det har något med kvinnligt och manligt att göra. Jag tror att det handlar om krafter som kompletterar varandra. Å andra sidan är det viktigt med detaljerna för att alla ska vara inkluderade, så debatten behövs nog. Och det fina med häxkonsten är att den inte är statisk, att den är under ständig utveckling. Att den ska utvecklas och att varje häxa följer sin egen väg. Så det heliga bröllopet kan handla om Frigg och Sunna om vi vill, eller om Appollon och Dionysos.
Tankar kring allt det här snurrade runt i mitt huvud förra våren när löven försiktigt började smyga sig fram på björkens grenar och de första humlorna surrade utanför fönstret.
Fast egentligen började det nog långt tidigare med Damh the Bard som jag hörde spela på witchfest 2019 och som jag har lyssnat väldigt mycket på sen dess. En av hans låtar heter The two Magicians, de två magikerna, och är en traditionell folkvisa. Den handlar om en lustfylld smed med en hammare i handen som lovar att han ska ta en ung dams oskuld. Hon svarar att hon inte vill ge den till honom för allt guld i världen men han står på sig. Så för att fly förvandlar hon sig till en duva, en hare, ett får, ett skepp, ett moln. Och han följer efter och förvandlar sig till saker som kan mäta sig med henne eller lägga henne under sig. Till slut förvandlar hon sig till en säng och han blir ett grönt täcke och det är så han vinner henne.
Jag har minst sagt blandade känslor för den här låten. Den är verkligen medryckande men texten är förfärlig. Och när jag söker på nätet efter en förklaring så står det bara att den ska tolkas som en retsam lek mellan ett kärlekspar. Men för mig är det uppenbart att det är våren den beskriver. Först kommer duvan, sen kommer hararna, sen börjar skeppen åter segla på haven. Det är tillblivelsens tid när gudinnan och guden möts och smälter samman.
Men varför måste det vara ett övergrepp?
Vi känner igen motivet från historierna i den grekiska mytologin. Apollon förföljer nymfen Dafne som söker skydd och ber gudarna om hjälp, och flodguden räddar henne genom att förvandla henne till ett lagerträd som sen blir uppkallat efter henne. Zeus förvandlar sig till en örn, rövar bort nymfen Aegina till en ö och våldtar henne, och sen dess har ön samma namn som nymfen.
Det här är ett sätt att berätta hur saker har blivit till och hur platser och växter har fått sina namn. Och om vi går djupare in i dem kan vi förstå att lagerträdet söker skydd från solguden nära vattnet i floden. Och vi kan förstå att lagern är en ört av särskild betydelse eftersom den ursprungligen var en nymf.
Men, återigen, varför alla dessa övergrepp?
Har även de en djupare
innebörd som jag inte ser? Har patriarkala värderingar nästlat sig in i berättelser om naturen? Eller blir berättandet bara mer intressant
om man slänger in lite "retsam lek" som i förklaringen om
folkvisan?
Jag nöjer mig inte med det. Jag tänker inte godta våren beskrivs som en kvinna på flykt undan en "lustfylld smed med en hammare i handen". Det här miraklet att naturen föds på nytt varje år, att träden får friska, ljusgröna blad, att blommorna slår ut, att haren får nya ungar. Och de där små, underbara ekorrungarna som hoppar runt i eken utanför mitt fönster, har de verkligen blivit till av en smed som jagar en jungfru? Är det det bästa vi kan?
Tankar som dessa snurrade runt i
mig förra våren och en dikt började ta form i mitt
huvud.
En frostbiten dag när himlen var blå
och solen stod högt över jorden.
På en stig mellan tall- och granstammar grå
en vildman gick genom skogen.
Han kom till en glänta av björkar och snö
där solljus sken ner över barken.
Och mitt i snön stod den vackraste mö
med fötterna bara på marken.
Med svällande hjärta och kärlek i blick
klev vildmannen raskt in i gläntan
Och skogsrået honom till mötes gick
så vildmannen sa utan väntan:
"Jag är din för evigt och om jag får
så går jag gärna vid din sida"
Men jungfrun skakade sitt mossgröna hår
log och la en arm om hans midja
Hon sa: "Möt mig där blåbärsriset spirar
så levande grönt och fullt av hopp
Där våren en filt av värme virar
omkring jordens vintertrötta kropp
När
tiden var inne möttes de
och kärleken mellan dem var stor
En dag och en natt delade de
på den plats där blåbären gror
Och stjärnorna gnistrade högt
ovanför
medan glädjen höll jungfrun fången
Men dagen nalkades med fåglars kör
snart skulle natten va gången
När morgonen kom sa vildmannen tyst:
"Jag följer din djupaste önskan"
Men jungfrun gav honom en kärleksfull kyss
och tog några steg bort från grönskan
Hon sa: "Möt mig där körsbärsträden prålar
med snövita blommor vackra som få
Under vårsolens första värmande strålar
kan vi vila tillsammans vi två"
När
tiden var inne möttes de
och kärleken mellan dem var stor
En dag och en natt delade de
på den plats där körsbären gror
Natten var stilla och månen sken ner
genom ett tak av vita grenar
Och på ängen växte det blommor allt fler
intill tuvor, grässtrån och stenar
När morgonen kom sköt vildmannen in:
"Jag vill gärna dela din värld
Om det är din önskan så är jag din"
men jungfrun återtog sin färd
Hon sa: "Möt mig i äppelträdens salar
där solen mjukt smeker din kind
Och skära blad mot marken dalar
genom vårkvällens ljumma vind"
När
tiden var inne möttes de
och kärleken mellan dem var stor
En dag och en natt delade de
på den plats där äpplena gror
Och skogsrået visste att nätter tar slut
att de återigen måste skiljas
Men för stunden kunde hon lugnt andas ut
och låta sin kärlek beviljas
När morgonen kom sa vildmannen så:
"Nu stannar vi väl ändå här?
Det är enbart dig som jag tänker på
den enda som jag håller kär"
Hon sa: "möt mig där rosenknoppar vilar
efter vårens allra sista natt
där humlor och bin mellan blommor ilar
där väntar jag dig, min skatt"
När tiden var inne möttes de
och kärleken mellan dem var stor
En dag och en natt delade de
på den plats där nyponen gror
Älvorna dansade och dimman låg tät
Knappt hördes koltrastens prassel
Och spindlarna spann sina praktfulla nät
mellan ekar, hagtorn och hassel
När morgonen kom sa vildmannen milt
med kärleksfullt darrande röst:
"Jag vet att du är en som måste leva vilt
men hos mig kan du alltid få tröst"
Hon sa "Möt mig i fläderträdens lundar
när sommaren åter tar fart
Och årets varmaste dagar stundar
där finner vi varandra snart"
När
tiden var inne möttes de
och kärleken mellan dem var stor
En dag och en natt delade de
på den plats där fläderbären gror
När morgonen kom brast skogsrået ut:
"Nu känner jag livet i mig
Nu stannar jag här vid din sida till slut.
Nu vandrar jag bara med dig
Snart ska vi njuta av frukter och bär
saftigt söta, röda och blå
Och till hösten mognar äpplena här
och
till slut även fläderbär små"