Nio dagar midsommar

28.06.2023

Första dagen midsommar

Det är något trollskt med nätterna kring sommarsolståndet. Något som får oss att längta efter att gå barfota i vita sommarkläder bland gråbo, fläder och johannesört, efter romantik och älvdans just när dimman smyger in, och pirret i fingrarna när vi plockar nio sorters blommor och lägger dem under huvudkudden.

I det svenska årshjulet är slöjan mellan världarna som tunnast just nu när naturens väsen kommer fram ur sina gömmor för att njuta av sommarnatten. Det är nu vi kan höra skogsråets skratt och ana trollen mellan stammarna i skogen. Det är nu de små under jorden tittar fram och vittrorna vandrar över fälten.

De gamla berättelserna om naturens väsen vittnar om att så länge vi respekterar dem och är måna om dem så kan vi leva sida vid sida. Många av sägnerna handlar om giriga människor som vill åt trollens skatter eller boskap, eller om folk som inte visar dem respekt. Det är då människor kan råka illa ut. Men bara då. Och om vi är riktigt goda mot dem kan de till och med göra oss stora tjänster.

Ta med dig gåvor som honung och smör, eller glittrande stenar och mynt till en plats du tycker om i skogen. Spela en vacker melodi på flöjt eller gitarr, eller en dov takt på din trumma. Blunda och andas långsamt, och låt dig själv smälta ihop med naturen. Om du är riktigt stilla så kanske du kan få en glimt av dem.

Andra dagen midsommar

Sommarsolståndet är solens högtid. Dagen är som längst och ljuset som starkast. Vissa firar genom att vänta in solnedgången. Andra stannar uppe till gryningen och tar emot morgonens första solstrålar.

Smycken och vissa kristaller lär kunna laddas i solskenet den här dagen och behålla sommarsolståndets magi till i vinter. Själv tycker jag om att blunda, sträcka armarna mot solen och ta in eldens kraft i min mage.

Tredje dagen midsommar

En av mina traditioner vid sommarsolståndet är att ta en örtpromenad. Naturen vibrerar av magi och örterna som vi samlar in är lite extra kraftfulla just nu. Midsommaren förstorar trolldomen och de verksamma ämnena i växterna, enligt svensk folktro. Vissa källor hävdar att örterna ska plockas i gryningen eller mitt på dagen, andra menar att det ska ske vid midnatt.

Såväl kloka gummor som vanligt folk plockade in läkeväxter på midsommar, vissa gåendes baklänges för att ge magin extra kraft. Kransar bands och buketter knöts för att torkas och användas i julbadet vilket skulle ge hälsa och energi genom hela vintern. De kunde även brännas, röken från torkade midsommarblommor gav läkedom när människor eller djur blev sjuka.

Även midsommarnattens dagg lär vara full av kraft. Den togs tillvara genom att bre ut ett lakan på ängen på midsommaraftonen. Det blöta lakanet vreds ur och vätskan användes till brödbak, medicin och magi. Daggen kunde också strykas över ansiktet på den som ville bevara sin skönhet och ungdom, i synnerhet den lilla pärlan av dagg som bildas i mitten av daggkåpan.

Fläder, gråbo och johannesört är växter som hör midsommaren till, men vi plockar lika gärna groblad, maskros, daggkåpa och rosenblad, blåbärsris, björk och ormbunke. Och om vi lyckas hitta en flygrönn så är midsommarnattens trolldom fulländad.

Fjärde dagen midsommar

På midsommarafton binder vi kransar och hänger på majstången eller sätter på huvudet. Kransen skulle kunna vara en krona, en symbol för ära, uppskattning och värdighet. Eller vara kopplad till den kristna glorian, en strålande aura som kunde anas på dem med riktigt höga energier.

På andra sidan Östersjön, i slavisk tradition, binds önskningar in i kransarna på sommarsolståndet och läggs på vattnet för att flyta iväg med strömmen.

Men cirkeln symboliserar även det cykliska tänkandet, att året är ett hjul precis som månvarvet, veckan och dygnet. På många platser med hällristningar går det att hitta solkors, cirklar delade i fyra. Den allmänna uppfattningen är att de avbildar solen men kanske kan de även ses som en symbol för årshjulet där armarna på korset markerar sommar- och vintersolståndet, höst- och vårdagjämningen.

Och när vi slår cirkel i ritual gör vi det både för att utesluta och innesluta. Vi skapar ett skydd runt oss så att obehöriga inte kan komma in, så att vi känner oss trygga och kan slappna av. Men vi slår även cirkel för att behålla den energi som vi bygger upp.

Kransen är en blandning av allt detta. Den är årshjulet på våra huvuden, solen i blomsterskrud. Den är en skyddsamulett när solen vänder och börjar sin vandring bortåt. Den är våra bästa jag i sommarnattens glädjerus, en strålande aura bunden av våra hjärtans innersta önskningar.

Femte dagen midsommar

Den här högtiden brukade källorna firas i Sverige. De smyckades med björklöv och kransar. Människor tvättade sig i dem för att hålla sig friska och kanske få gåvan att bli klarseende. På midsommarkvällen smög ungdomarna dit för att dricka, ge offergåvor och roa sig på natten med dans och svärmerier.

Källor är några av naturens mest heliga platser. Runt om i Sverige finns mängder av sägner om hur källorna har uppstått där ett helgon har passerat, dött eller helgonets likkista har rört vid marken. Men ännu längre tillbaka fanns det sannolikt andra berättelser som med tiden har gått förlorade.

I folktron tänkte man sig att det fanns ett källrå som vakade över källan och som man måste hålla sig väl med för att få dricka av vattnet.

Sjätte dagen midsommar

En av häxkonstens symboler kring sommarsolståndet är berättelsen om ekkungen och järnekskungen. Hela året kämpar dessa kungar mot varandra. Vid sommarsolståndet är ekkungen på toppen av sin styrka men samma dag börjar järnekskungens krafter komma tillbaka. Vid höstdagjämningen är de jämbördiga men till vintersolståndet är det järnekskungen som är mest kraftfull och ekkungen som gör sig redo att växa sig starkare.

I en annan version kämpar de bara mot varandra på sommarsolståndet och vintersolståndet. Där får ekkungen representera det halvår då solen kommer närmare och växer i styrka, och järnekskungen det halvår då solen avtar. För sex månader sen var det ekkungen som vann och nu förlorar han mot sin bror järnekskungen som tar över makten ända till i vinter.

Så även när det är som ljusast blir vi påminda om mörkret. Vid vintersolståndet firade vi solen som föddes på nytt och nu vänder vi blickarna mot underjorden och stillheten. Mot vilan, varandet och semesterns långsamma dagar.

Sjunde dagen midsommar

Det sägs att Freja var kvinnornas gudinna som hjälpte till vid graviditeter och barnsängar. Hennes namn betyder fru, menar man, en titel som senare överfördes på jungfru Maria. Precis som sin efterträdare var hon allas moder, den som kunde bistå vid sjukdomar, hjärtesorg, rädsla. Hon som förstod kvinnosysslor och kvinnoproblem. Hon som alltid lyssnade.

Enligt eddorna var det ingen som vågade sätta sig upp mot Freja. Hennes ögon blixtrade av vrede när Tor föreslog att hon skulle gifta sig med en jätte så att han kunde få tillbaka sin hammare. Men Freja var även den som var trollkunnig. Hon kunde sejda. Det var en form av magi som inte var tillåten för männen, lika lite som att mjölka kor och brygga öl.

Hon känns extra närvarande så här års när naturen är som mest levande, när blommorna blir spådomar under våra kuddar och sångerna berättar om flickor som går i dansen och knyter band om sin kärestas hand. Men precis som alla urgamla, förpatriarkala gudinnorna rådde Freja lika mycket över döden som över kärleken. Hon gav och tog liv. Hon värnade om de sjuka och om de nyfödda. Hon skänkte överflöd ur sin famn och magi ur sina höfter. Hon kunde se framtiden och det förflutna, och hon kunde se in i människors hjärtan.

Åttonde dagen midsommar

Varje sommar gör jag mitt eget blomstervatten. Agua de florida har använts i århundraden för magi och husbehov i amerikanska hem. Nuförtiden går det att köpa på flaska men doften är väldigt stark och svår att använda för den som är känslig för parfym.

Och det är egentligen inte så svårt att göra eget. Däremot varierar recepten ordentligt. Basen brukar vara klar sprit, tex vodka, och rosenvatten eller eteriska oljor. Fördelen med alkohol är att de färska blommorna inte möglar. Det går lika bra att använda en klar olja men då måste växterna torka först, eller så måste oljan röras om varje dag.

Hos mig låter jag en flaska stå i kylen hela sommaren. Allt eftersom lägger jag i väldoftande blommor och örter som betyder något för mig. När det är fullmåne plockar jag fram den och ställer den i ett fönster. Först till hösten silar jag den.

Några droppar av tinkturen räcker. Jag blandar det med vatten och tillsätter eteriska oljor. Sen sprejar jag mitt hem rent, förstärker magin i mina trollknyten eller laddar mina redskap med det färdiga blomstervattnet.

Nionde dagen midsommar

Det här är romantikens högtid i Sverige. Wiccaner vill fira det heliga bröllopet i maj, men hos oss är det på midsommarafton som man har iscensatt vigslar mellan midsommarbruden och hennes brudgum. Här har ungdomarna dansat sig igenom den ljusa sommarnatten och plockat blommor, kokat gröt eller ätit salta sillar för att drömma om sina tillkommande.

Gamla kärleksbesvärjelser innehåller så mycket blod, hår, svett och djurplågeri att det är rimligt att ifrågasätta om de verkligen användes på riktigt eller om de mest tillhörde en sensationslysten berättartradition. Idag är de flesta häxor kritiska till att manipulera andras känslor, men det är inget fel i att öppna upp och dra till sig kärlek.

Rosor, violer, hallon och äpplen är exempel på ingredienser som används vid kärleksmagi. Ljus, kristaller och tyger passar bra i gröna färger för den som vill läka och öppna hjärtat, och i rosa färger för att dra till sig romantik. Gör ett trollknyte eller en kärleksbrygd, dekorera altaret eller lämna offergåvor till Freja. Bjud in kärleken att ta plats i ditt liv.